Met gids
Toegankelijk

Held zonder Helm - educatief pakket

3de graad basisonderwijs - 1ste graad secundair onderwijs
Ons educatief pakket bestookt je met opdrachten. Geen helm nodig, alleen je brein.

Liberation Garden vormt de toegangspoort tot de Oosthoek van de Tweede Wereldoorlog. Onder begeleiding van een enthousiaste gids stap je in de schoenen van bezetters, verzetsmensen en bevrijders. Met het educatief pakket ontdekken leerlingen het WOII-museum op een interactieve manier.

Gids Guy zijn handleiding raakte in de war! Kunnen jij en je klasgenoten de codes tijdig kraken, de toegang tot de spannende experiences bemachtigen en de gids helpen bij het voorbereiden van jullie rondleiding? Word uitgedaagd om samen te werken, je in te leven in historische situaties en de link te leggen met je eigen leefwereld.

Hoe werkt het?

Het educatief pakket bestaat uit drie stappen:

  1. Voorverwerking: In de klas maken de leerlingen aan de hand van een introfilmpje kennis met ‘gids Guy’ en worden ze warmgemaakt voor het museumbezoek.

    Toon het introfilmpje in de klas  
     
  2. Museumbezoek: Het museumbezoek bestaat uit 2 delen en duurt ongeveer twee uur: Tijdens het eerste deel lossen de leerlingen in groepjes de verschillende opdrachten op en proberen ze de code te kraken en zo ‘gids Guy’ te helpen. Tijdens het tweede deel volgt een rondleiding met de gids, die de puzzelstukken van het groepswerk in elkaar steekt. De leerlingen beleven ook indrukwekkende ‘experiences’, zoals een VR-vlucht, een schuilkelderbombardement en een 3D-cinema. 

    In onze uitgebreide handleiding voor leerkrachten vind je alle informatie en kom je precies te weten welke rol jij speelt tijdens het bezoek. 

    Lees de handleiding voor leerkrachten 
  1. Naverwerking: In de klas volgt een afsluitende Kahoot-quiz, die peilt naar wat de leerlingen hebben opgestoken van het museumbezoek. Er wordt ook een reflectieopdracht aangeboden, die de leerlingen aanspoort om één van de hoofdpersonages die ze ontmoetten een brief te schrijven.

    Bekijk de Kahoot-quiz en de reflectieopdracht 

Kostprijs 

Het educatieve pakket heeft dezelfde prijs als een reguliere rondleiding in Liberation Garden. Scholen worden altijd begeleid door een gids.

Tarieven

  • Tickets: € 4 per leerling (€2 voor scholen uit Leopoldsburg).
  • Gratis: 2 begeleiders per 25 leerlingen. Extra begeleiders betalen hetzelfde tarief als de leerlingen.

Gids

  • € 80 per gids (één gids begeleidt maximaal 25 leerlingen).

Voor wie? 

Geschikt voor
Dit beklijvend educatief pakket is op maat gemaakt voor leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van het basisonderwijs en het 1ste en 2de leerjaar van het secundair onderwijs.

Denk je dat dit pakket geschikt is voor jouw groep? Laat het ons weten, dan bekijken we samen de mogelijkheden.
Behoor je niet tot de leeftijdscategorie voor dit educatief pakket? Bekijk hier de info voor een boeiende gegidste rondleiding.

Grootte van de groep
Er kunnen twee groepen van max. 25 leerlingen tegelijk starten. Bestaat jullie groep uit meer dan 50 leerlingen? Dan verspreid je het bezoek over meerdere momenten of kies je voor een dagprogramma waarbij het museumbezoek wordt gecombineerd met een andere activiteit.

Wanneer?

Het educatief pakket kan worden geboekt van dinsdag tot vrijdag. Het bezoek start om 9:00 of om 12:00 uur. Afwijken van deze momenten is in overleg mogelijk en gebeurt in dat geval best op een vrijdag.

Een bezoek duurt ongeveer 2 uur. Het museum is tot 17:00 uur geopend, dus start uiterlijk om 15:00 uur.

Waarom?

Een bezoek aan Liberation Garden moet voor de leerlingen een beklijvende gebeurtenis zijn en blijven hangen. We stappen dus af van een normale rondleiding en zetten aan tot beleving, variatie en interactie. Bovendien sluit het educatief pakket perfect aan bij volgende eindtermen en onderwijsdoelen. 

Mens en maatschappij

  • 1.2. De leerlingen kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatiegebonden zijn.
  • 1.6. De leerlingen tonen in een eenvoudige conflictsituatie in de omgang met leeftijdgenoten de bereidheid om te zoeken naar een geweldloze oplossing.
  • 2.12. De leerlingen zien in dat racisme vaak gebaseerd is op onbekendheid met en vrees voor het vreemde.
  • 2.13. De leerlingen kunnen het belang illustreren van de fundamentele Rechten van de Mens en de Rechten van het Kind. Ze zien daarbij in dat de rechten en plichten complementair zijn.
  • 2.15. De leerlingen kunnen illustreren op welke wijze internationale organisaties ernaar streven om het welzijn en/of de vrede in de wereld te bevorderen.
  • 3.9. De leerlingen tonen belangstelling voor het verleden, heden en de toekomst, hier en elders.
  • 3.10. De leerlingen beseffen dat er een onderscheid is tussen een mening over een historisch feit en het feit zelf.

Nederlands

  • 1.6 De leerlingen kunnen (verwerkingsniveau = structureren) de informatie op een persoonlijke en overzichtelijke wijze ordenen bij een voor hen bestemde instructie voor een buitenschoolse situatie.
  • 5.3 De leerlingen kunnen bij de eindtermen luisteren, lezen, spreken en schrijven de volgende strategieën inzetten: tijdens het luisteren, lezen, spreken en schrijven hun aandacht behouden voor het bereiken van het doel

Sociale vaardigheden

  • 1.2 De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen.
  • 1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren.
  • 2. De leerlingen kunnen in functionele situaties een aantal verbale en niet-verbale gespreksconventies naleven.

Ook interessant

Naar top